10 Fietsvakantie tips

Als je hebt besloten op fietsvakantie te gaan kun je wel wat fietsvakantie tips gebruiken. Laten we maar beginnen bij de materiële kant van je tocht, die vereist namelijk nogal wat voorbereiding. We zetten een aantal onmisbare fietsvakantie tips voor je op een rij.

Bepakking

Als je op fietsvakantie gaat is het belangrijk dat je je van te voren goed nadenkt over wat je wel en niet mee gaat nemen. Koop lichtgewicht spullen, en weeg alles goed voor je het inpakt. Als je al vaker op fietsvakantie bent gegaan, zal je waarschijnlijk veel minder inpakken. Het voordeel van licht is uiteraard: een soepele, lichte tocht.

Reparatiesetjes

Bij goede fietsvakantie tips hoort zeker het advies spullen mee te nemen voor eventuele pech onderweg. Denk aan een goede bandenplakset, en eventueel wat sleutels, zodat je nooit te lang gefrustreerd in de berm komt te staan.

Voedsel voor onderweg

Mocht je van plan zijn voedsel voor meerdere dagen in te pakken, dan is het goed om eens advies te winnen in en buitensportzaak. Hier verkopen ze gedroogd voedsel dat weinig weegt, en je kan bereiden met wat gekookt water. Het motto blijft: hoe lichter hoe beter.

Noodmateriaal

Je gaat er natuurlijk van uit dat je fietstocht heerlijk en ontspannen verloopt. Maar als je toch onverhoopt in zwaar weer terecht komt, is het belangrijk dat je een klein noodpakket bij je hebt. Denk aan een nooddeken, een fluitje om signalen mee te geven en een goede EHBO-set.

Verdeel het gewicht goed

Onder de fietsvakantie tips is dit misschien wel een van de belangrijkste: verdeel altijd het gewicht goed, als je met meer mensen gaat fietsen! Gebruik je weegschaal voor de precisie.

 

FIETSVAKANTIE TIPS: JE LICHAAM

Naast al dit soort voorbereidingen, is het belangrijk dat je lichaam voor een fietsvakantie in de juiste conditie is. Neem de volgende fietsvakantie tips daarom goed door.

Training

Onder fietsvakantie tips van professionals zal altijd het volgende advies zitten: train voor je op pad gaat. Zorg ervoor dat je de afstand die je per dag wilt fietsen goed in de benen hebt voor je vertrekt. Dit voorkomt veel narigheid en teleurstellingen.

Eetpatroon

Besef dat je op een lange fietstocht veel energie verbruikt. Eet daarom goed. Pak waar het kan een restaurantje, zodat je niet alleen afhankelijk bent van het voedsel dat je meeneemt. Er zijn veel fietsvakantie tips, maar een hele goede is: neem chocola en rozijnen mee. Hierdoor krijg je direct weer een flinke scheut energie op moeilijke momenten.

Luister naar je lichaam

Het is geen schande om op een bloedhete dag je route te verleggen, en je weg door een koel bos te vervolgen. Wees hier flexibel in, en luister goed naar de grenzen die je lichaam aangeeft. Overbelasting brengt je niet verder, en vergeet nooit: een fietsvakantie moet boven alles leuk zijn!

Zorg voor je spieren

Omdat je spieren het tijdens een fietstocht zwaar te verduren krijgen, kunnen ze wel wat extra aandacht gebruiken. Naast alle bovenstaande fietsvakantie tips is het daarom belangrijk warmte crème mee te nemen voor onderweg. Heerlijk voor pijnlijke spieren.

 GPS 

In deze serie fietsvakantie tips is de laatste zeker niet de onbelangrijkste: doe ervaring op met de GPS. Zo weet je altijd de route te vinden, zelfs als de routewijzers het af laten weten!