Fietsen bij code geel

Fietsen bij code geel

Wegens verwachte gevaarlijke weersomslagen kan het KNMI weercodes afgeven. Denk deze plotseling veranderende weersomstandigheden aan ijzel, hevige windstoten, regen of juist aan extreme hitte. In al deze gevallen is er extra alertheid nodig bij buitenactiviteiten. Geeft het KNMI code geel af? Dan kun je wanneer dit noodzakelijk is best nog even naar buiten. Anticipeer wel alvast op gevaarlijk weer. Hoe? Door je fiets ‘aan te passen’.

Bereid je fiets voor op gevaarlijk weer

Minimaal 48 uur voordat het weerfenomeen optreedt kan het KNMI code geel uitgeven met een zekerheid van 60% Dit is vrij hoog, maar dit betekent niet dat gevaarlijke weerschommelingen ook daadwerkelijk optreden. Met de volgende tips anticipeer jij in elk geval op gevaarlijk weer:

  • Zorg voor meer grip op de weg
    Je fietsbanden hebben meer grip op de weg als je ze iets laat leeglopen. Zachtere banden zijn ook iets breder. Je moet dan wel harder trappen en bovendien slijten je banden sneller. Bij ijzel is het hebben van iets meer grip het belangrijkste. Je kunt de grip op de weg ook verhogen door banden te monteren met een grof profiel.
  • Het zadel verlagen
    Het is niet onverstandig om bij ijzel het zadel te verlagen. Je kunt dan gemakkelijker met je voeten bij de grond waardoor jij de controle over je fiets minder snel verliest
  • Zorg voor meer stabiliteit
    Een lager lichaamszwaartepunt verbetert stabiliteit over de fiets door je gewicht daar te houden waar het zo min mogelijk beweegt. Verlaag daarom het zwaartepunt. Dit doe je door het zadel lager te zetten. Een andere manier om stabiliteit te bevorderen is om bagage goed te verdelen over fietstassen
  • Fiets met aandacht
    Vroeg in de ochtend of na een aantal vorstdagen is de kans groot dat er ijzel op het fietspad ligt. Zie je plekken op je dagelijkse route die vaak nat zijn en in de schaduw liggen, let dan goed op, want op die plaatsen ligt vaak ijzel. Als er ijzel ligt zijn het glinsterende plekken. Kijk ook uit bij oversteekplaatsen voor voetgangers, riooldeksels en kasseien. Niet zelden ligt daar een ijzige onderlaag. Let ook op bij bruggen, want daar bevriest het wegdek altijd eerder
  • Voorkom bruusk remmen
    Zie je dat een stoplicht op rood staat. Begin dan geleidelijk met remmen. Je voorkomt zo dat je slipt. Moet je wel plots remmen? Haal dan bij ijzel een voet van de pedaal en zet deze alvast op de grond om een lelijke valpartij voorkomen
  • Pas je rijsnelheid aan
    Ben je gewend om snel te fietsen? Rij op een weg met ijzel en sneeuw minder snel, want een schuiver is zo gemaakt. Is het fietspad ondergesneeuwd? Bedenk dat er ijs onder kan liggen. Verstandig is om op de bestrooide rijweg te rijden

Winterbanden als oplossing voor KNMI-codes

Winterbanden op fietsen, kunnen net als winterbanden op auto’s, glijpartijen voorkomen. Toch zijn winterbanden op fietsen nog niet gebruikelijk. De winterbanden voor fietsen van Schwalbe zijn uitgerust met spikes. Volgens de fabrikant is het irritante geruis dat hun winterbanden veroorzaken als er helemaal geen sneeuw ligt de reden dat de winterband voor fietsers nog geen gemeengoed is. De fabrikant raadt aan om in de winter een tweede set wielen klaar te hebben staan. Of wellicht heb je een tweede fiets. Deze fiets kun je voorzien van winterbanden en gebruiken als het glad is.